sunnuntai 4. toukokuuta 2014

roadtrip

Kahden viikon loma on nyt ohi ja aika suunnata katse mun viimeiseen jaksoon täällä Uudessa-Seelannisssa (apuaaa..)! Sitä ennen jaan teidän kanssa mun lyhyen loman tapahtumat. Viimeinen koulupäivä oli torstai ja heti perjantai-aamuna lähdettiin hostperheeni kanssa ajamaan etelään kohti Dunedinia. Matkalla pysähdyttiin Moerakiin, jonka ranta on kuuluisa sen pyöreistä kivistä. Haha, en tiedä, kuinka monelle tulisi mieleen käydä Moerakissa ton selityksen jälkeen. Pyöreitä kiviä... Ehkä musta ei turistiopasta kuitenkaan isona tule!

Samana päivänä ajettiin vielä Dunediniin, jossa nukuttiin ensimmäinen yö. Aamulla mentiin käymään Cadburyn suklaatehtaalla. Cadbury on täällä sama kuin Fazer Suomessa. Valitettavasti se oli lauantai-päivä eli työntekijät eivät olleet paikalla ja koneet eivät olleet käynnissä. Suklaata saatiin kyllä viedä mukanamme tarpeeksi loppureissua varten!

Dunedinin jälkeen suuntana oli Te Anau eteläsaareen länsirannikolla. Yksi mun henkilökohtaisista toiveista oli päästä käymään Milford Soundissa. Milford Sound on osa Fiordlandia, joka on yksi Uuden-Seelannin luonnonpuistoista. Niinkuin kuvista näkee niin muistuttaa aika paljon Norjan vuonomaisemia, mistä nimi Fiordland tuleekin. Tietty oisin toivonut sään olevan aurinkoinen jne, mutta silti niin iloinen, että pääsiin sinne! Nyt on sitten must-to-do -lista yhtä asiaa vaille valmis.

Mun hostvanhemmat rakastavat ulkoilma-elämää ja sisällytettiin meidän roadtrippiin myös kolmen päivän vaellus Fiordlandissa. Iloisin mielin lähdettiin ekana päivänä kävelemään ja viimeisenä päivänä iloisina istuttiin bussissa matkalla takaisin hotellille. Mitä siinä välissä tunnettiin, oli paikoitellen kaikkea muuta kuin iloista... Ne upeat maisemat 1400 metrin korkeudessa ja fiilis vaelluksen jälkeen (We did it!!!) voittavat jalkojen (ja seitsemän vesikellon) aiheuttaman säryn. Eli jos hostperheen kanssa vielä tehdään vaellus jonakin viikonloppuna, lähden heidän mukaansa. MUTTA erityisesti vanhemmilleni kotona: Ei tehdä vaeltamisesta nyt mitään kerran kuukaudessa tapahtuvaa perheen traditiota :D

Välillä tuli ihan olo kuin olisi hobitti, kun käveltiin vuorten rinteitä ylös ja alas.

Kun päästiin takaisin Te Anauhun ajettiin suoraan Queenstowniin. Saavuttiin sinne aika myöhään ja oltiin kaikki niin väsyneitä, että mentiin suoraan nukkumaan. Tarkoituksena oli, että jokainen saa nukkua niin pitkään kuin vain haluaa, mutta mun yli-innokkaat hostsiskot herättivät mut aivan liian aikaisin tutustumaan Queenstowniin. Oli kuitenkin todella hyvä päivä! Aurinkoa riitti ja jalatkin jaksoivat kantaa hyvin vaelluksen jäljiltä. Queenstown tunnetaan Uuden-Seelannin seikkailupääkaupunkina, koska kaikki mahdolliset extreme-lajit ovat siellä edustettuina. Jätin tällä kertaa sen extreme osan pois ja keskityin rentoutumiseen ja Queenstowniin tutustumiseen. Se jätti mulle myös hyvin aikaa spottailla Taru Sormusten Herrasta kuvauspaikkoja!

Kaksi päivää Queenstownissa, jonka jälkeen ajoimme takaisin Christchurchiin. Oli ihan päästä taas pitkästä aikaa omaan sänkyyn ja nukkua oikeasti niin pitkään kuin halusi :D Tällä tavalla mun ensimmäinen lomaviikko kului perjantaista perjantaihin. Aika iso uhraus hostvanhemmilta, joten olen todella iloinen, että he veivät minut, Oumen ja Risan kiertämään eteläsaarta. Tuntuu, että tunnen Uuden-Seelannin paremmin kuin Suomen! Yritän heti alkuviikosta laittaa postausta mun toisestakin lomaviikosta, kun senkin vietin Christchurchin ulkopuolella!