perjantai 2. elokuuta 2013

week one

Ihan uskomatonta. Yksi viikko jo mennyt Christchurchissa! Täytyy sanoa, että kaikki on mennyt tosi upeesti, perhe on ollut ihan mahtava ja koulukin on alkanut sujumaan hyvin ja oon päässy täällä oikeeseen päivärytmiin. Koulu siis alkoi maanantaina. Uudessa-Seelannissa koulu alkaa tammikuussa ja vuosi loppuu joulukuussa. Heillä on neljä jaksoa, joten aloitin nyt kolmannen jakson Mairehau high schoolissa. Mairehau on Uuden-Seelannin mittapuulla tosi pieni. Oppilaita on vain 340. High schoolissa on vuodet 9-13. Nuorimmat oppilaat on 13-vuotiaita. Mä käyn year 12 yhdessä viidenkymmenen muun oppilaan kanssa. Ekan koulupäivän vietin international deanin kanssa. Valittiin mulle aineet ja hän näytti vähän paikkoja. Loppuvuonna tuun opiskelemaan: englantia, liikuntaa, classics (eli antiikin Rooman ja Kreikan tapahtumia), home economies (kotsaa), matikkaa ja performing arts, eli tanssia ja näyttelemistä. Ainoastaan matikan tunneilla on välillä vaikeeta, kun englanninkieliset termit on vaikeita ja no, matikka ylipäätään :D Onneks mun ei tarvitse tehdä vuoden lopussa loppukokeita!
Kun tiistaina aloitin koulun, kaikki tulivat heti tervehtimään ja kyselemään Suomesta. Yleisin kysymys oli, että miksi mä valitsin Uuden-Seelannin. Kiweillä ja suomalaisilla on siis jotain yhteistä! Erot suomalaiseen kouluun on kuitenkin tosi suuret. Koulupäivä alkaa 8:45 ja loppuu yleensä varttia yli kolme, paitsi maanantaisin jolloin päästään kahdelta. Koska mun pitää liikkua koulubussilla kouluun ja bussit on aina myöhässä, niin oon yleensä kotona vasta neljän aikoihin. Täällä on nyt talvi ja pimeä tulee viiden, kuuden aikoihin, joten tuntuu että päivät menevät todella nopeasti, eikä kotona enää ehdi tehdä mitään. Välitunteja on vain yksi, joten tunnit tuntuu todella pitkiltä. Onneks tunnit on rentoja. Ollaan lähinnä katsottu leffoja ja kirjoitettu niistä arvosteluja. Koulupukukin on hankittu! Tosi hämmentävää, kun kaikki näyttävät samalta. Mulla on ollut vähän vaikeuksia tottua koulupukuun, mutta kyllä se tästä! Mutta aamut on helppoja, kun tietää mihin pitää pukeutua.

Näkymä uudelta koti-ovelta! Melkein kaikki talot on yksikerroksisia ja matalia.


Jokaisella koululla on oma koulupuku. Siinä Mairehaun ja host-sisko Ashleigh-Jo:n koulun puvut. Pitkää hametta voi käyttää talvisin. Puvut on kuitenkin aika kalliita, niin mä ostin vaan ton lyhyen, jota voi käyttää ympäri vuoden.

Anteeksi, kuvia ei oo hirveesti, mutta yritän alkaa kantamaan kameraa vähän mukana! Tältä suunnilleen koulussa kuitenkin näyttää. Rakennuksia on noin 15. Onneks uudet kaverit auttaa löytämään kaikki luokat ja muut paikat.

Auringonlasku kotikadulla.

Viikonloppu alkaa ja varmaan nukun sen kokonaan läpi. Oon aika väsynyt iltasin, kun pitää keskittyä ymmärtämään kaikki englanti, mitä koulussa ja muutenkin ihmiset puhuu. Oon kuitenkin pärjänny mun englannin taidoilla tosi hyvin tähän asti ja kielenhän pitäs vaan parantua koko ajan. Nyt täytyy kuitenkin päästä sänkyyn, koska taisin luvata mennä katsomaan host-siskojen jalkapallo-pelejä huomenaamulla kahdeksan aikaan..

2 kommenttia:

  1. Oi kaikki vaikuttaa tosi kivalta siellä, sulle tulee wonderful year<3 muista postata usein ;)

    VastaaPoista