keskiviikko 11. syyskuuta 2013

living like a kiwi

Seuraavaksi tälläinen sekalainen "mitä on tullut tehtyä viimeaikoina"-postaus. Daylight saving alkaa kuukauden lopussa, jolloin te Suomessa alatte valmistautumaan talveen ja täällä taas aletaan odottamaan kesää. Oon repiny kaiken ilon irti auringosta ja käyny rannalla ja pelaillu koripalloa ja touchia kavereiden kanssa. Vuoden lopussa olen ihan ammattilainen kaikissa palloilu-lajeissa :D Yksi ensimmäisiä asioita, mitä kiweistä tulee mieleen, on heidän urheilullisuus ja ulkona oleskelu. Lyhyen kokemukseni perusteella ei asia ihan niin kuitenkaan ole, mutta ehkä kiwit nyt kevään alettua korjaavat käsitykseni ja siirtyvät ulos.



Viikonloppuna oltiin host-perheen tuttavien luona maaseudulla. Onhan se ihan normaalia olla oma kone ja kiitorata takapihalla, onhan?






Lauantaina näin muita vaihtareita barbeque-juhlan merkeissä. Ei ihan kuitenkaan riittäyny lämpötila siihen, että oltaisiin istuttu koko ilta ulkona. On aina hauska nähdä muita vaihtareita, koska he ymmärtävät parhaiten, mitä tarkoitan kun ihmettelen joitain asioita kiweissä ja/tai heidän tavoissa. Meidän keskustelut ovat yleensä aina täynnä jeahhh I know, I know -huutamista :D



Koulussa alkaa ensi viikolla koeviikko, ihan kuin Suomessakin. Kouluun tullaan vain kokeiden ajaksi, mutta ne eivät välttämättä ala 08:45 vaan esim. yhden aikaan iltapäivällä. Nämä kokeet eivät ole "oikeat" kokeet, vaan harjoitusta vuoden lopussa oleviin päättökokeisiin, jotka määrävät arvosanat, mutta ovat silti pakolliset kaikille. Vaihto-oppilaana mun ei tarvitse tehdä kokeita (eli mun osalta matikan, classical studies:n ja liikunnan teoriaa), mutta menin sitten tänään lupaamaan, että teen classicsin kokeen. Eli käytännössä mun pitää nyt viikossa lukea Homeroksen Odysseus läpi ja kirjoittaa essee sitten kokeessa annetusta aiheesta. Enkä löytänyt netistä suomenkielistä versiota, eli onnea mulle!



Nyt huomaa jo eron englannin kanssa alkuun verrattuna. Puhuminen on paljon helpompaa ja sujuvampaa. Tietysti se auttaa, että tuntee ihmiset paremmin ja on ylittänyt tuttavan ja kaverin rajan. Ilahduin tällä viikolla tosi paljon, kun yhdelle koululaiselle tuli yllätyksenä, että olen vaihtari :D oli luullut koko ajan mun vaan muuttaneen vasta Christchurchiin. haha, toivottavasti vuoden lopussa englanti tulee niin luonnollisesti, että kuulostan ihan kiwiltä :)

2 kommenttia:

  1. Hahhaa cool et on Jo tollee et lullaaa paikalliseksi !:D mult kysytää aina et mist oon tai sit ehdotetaan et oonks ties mistä, kuten ranska Norja ruotsi saksa ym !:D tänää yks kysy et mist oon kotosi ku olin rannalla vaikken ollu ees sanonu mitään et vaa mun ulkonäköki jo kerto etten oo paikallisia .. Xd

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mä en tajuu mikä toi Norja on :D useimmat on kysynee et oonks mä sieltä

      Poista