lauantai 7. kesäkuuta 2014

Wellington&Nelson

Viime viikonloppu oli siis Queen's Birthday -weekend, mikä tarkoitti vapaapäivää maanantaina koulusta. Joskus täällä on niin omituisia vapaapäiviä ettei mitään rajaa, mutta kiitokset ja onnittelut kuningattarelle kuitenkin!
Tehtiin sitten tälläinen nopea extempore-reissu Uuden-Seelannin pääkaupunkiin Wellingtoniin ja Nelsoniin. Hostisällä oli yksi työjuttu tiistaina Nelsonissa, mutta hän päätti hostäitini kanssa ottaa minut, Risan ja Oumen mukaan ja pidentää reissu Wellingtoniin asti. Tä oli ihan yllätys, koska en ole päässyt vielä kunnolla Wellingtonissa käymään. Kävin siellä viime kesänä vaihtarireissulla, mutta yhdessä aamupäivässä ei oikein saanut kuvaa koko kaupungista.

Lauantaina lähdettiin ajamaan Christchurchista kohti Pictonia, josta hypättiin lautan kyytiin. Pictonista Wellingtoniin kestää lautalla noin kolme tuntia. Taisin lukea koko matkan mun uutta kirjaa "The Time Traveler's Wife". Suosittelin jo mun edellistä kirjaa, niin tätä vielä lämpimämmin! Mä muistan alussa oli tosi vaikea lukea kirjoja englanniksi, mutta sekin on kehittynyt huimasti tän vuoden aikana. Sama koskee leffojen katsomista. Tekstityksiä ei enää kaipaa yhtään, lähinnä ne vain häiritsevät.

Seuraavana päivänä lähdettiin heti käymään Wetan studiolla. Kävin sielläkin viime kesänä, mutta tällä kertaa ehdin mennä workshop tourille ja pääsin tutustumaan Wetan toimintaan ja näkemään kaikkia heidän valmistamiaan erikoistehosteita ja asuja elokuvia varten. Weta vastaa mm. Taru Sormusten Herrasta-trilogian, King Kongin ja Avatarin erikoistehosteista ja visuaalisesta ilmeestä.

Loppupäiväksi hajaannuttiin Wellingtonin keskustaan. Käytiin Te Papa-museossa, käveltiin satamassa ja tuli vähän shoppailtuakin. Kaikkein parasta Wellingtonin reissun yhteydessä oli nähdä pitkästä aikaa korkeita rakkenuksia. Christchurchissa kun kaikki yli neljä kerrosta korkeammat rakennukset ovat nyt alhaalla...Quake City.

Mä kävelin vielä iltapäivällä yhdelle kukkulalle napsimaan vähän kuvia Wellingtonista päivällä. Oli jotenkin ihana viettää aikaa hetken ihan yksinään ja nauttia kauniista maisemista :) Illalla ajettiin vielä koko perheen voimin Mt. Victorialle ihailemaan yöllistä Wellingtonia. En ole mikään pro valokuvaaja eikä mun kamerakaan ole se maailman paras, niin suureksi kiukukseni en saanut hyvää kuvaa Wellingtonista...Alempana löytyy kuitenkin jonkinmoinen otos :)

Asun Christchurchissa ja puolustan sitä henkeen ja vereen monien vähättelyistä huolimatta. Koittakaas itse selvitä maanjäristyksistä, jotka raunioittavat koko kauungin keskustan ja monet asuinalueet. Uuden-Seelannin kaksi muuta isoa kaupunkia ovat Wellington ja Auckland. Olen nyt päässyt molemmissa vierailemaan ja niistä suosikkini on Wellington. Jäi vain parempi fiilis Wellingtonin jälkeen, kuin Aucklandin :) Todella kaunis kaupunki!
 Sunnuntaina suunnattiin takaisin lautalla eteläsaarelle Pictoniin. Pictonista ajettiin noin tunnin matka Nelsoniin. Taidettiin olla perillä neljän aikoihin ja ei siinä hirveästi muuta enää tehty kuin ajettu rannalle katselemaan upeaa auringonlaskua!

Tiistaina hostisä lähti hoitamaan työhommiaan ja me muut tehtiin pieni aamujumppa ja käveltiin kukkulalle Nelsonin keskustassa. Kukkulan huippu toimii myös koko Uuden-Seelannin keskuspisteenä!

Iltapäivällä lähdettiin taas ajamaan kohti Christchurchia. Tällä kertaa ei menty rannikkoa pitkin, vaan ajettiin vuoriston halki. Päästin aikamoisen kiljaisun, kun näin lunta maassa  :D ei kyllä sen puolen, että ikävöisin kylmää ja pimeää talvea...lumi sinänsä pieninä annoksina on ihan positiivinen asia!